تفاوت بلیت‌های چارتر و سیستمی

متن: 

بسیاری از ما هنگام خرید بلیت هواپیما معمولا با یک انتخاب مواجه می‌شویم؛ بلیت چارتر یا بلیت سیستمی بخریم؟!

 

بهترین فصل سفر به استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول

 

حقیقت این است که برای هر سفر هوایی، پیش از تصمیم به سفر می‌بایست، برای خرید بلیت برنامه‌ریزی کرد و با انتخاب بلیت مناسب هم از نظر قیمت و هم از نظر خدمات سفر خوبی را پشت‌سر گذاشت. برای همین به‌عنوان مثال اگر مسافر استانبول و مایل باشید که حتما در فصل حراج استانبول شرکت کنید، به‌طور قطع تاکنون به این موضوع رسیده‌اید که بخش زیادی از بلیتها چارتری است!

 

 

روش‌های سفر به ترکیه

روش‌های سفر به ترکیه

 

در واقع چارتر به خدماتی گفته می‌شود که طی آن، بخشی از صندلی‌های یک هواپیما، قطار، اتوبوس و یا اتاق‌های یک هتل و در برخی موارد حتی تمامی آن‌ها، به صورت یک‌جا اجاره داده شده و سپس شرکت اجاره‌کننده از طریق کانال‌های خود اقدام به فروش آن‌ها می‌نماید. البته بهتر است بدانید که این ویژگی فقط در مورد هواپیما در نظر گفته نمی‌شود، بلکه  شامل اتوبوس، قطار، هتل و حتی خدمات مسافرتی هم می‌شود.یعنی این امکان دارد که اگر شما علاقمند به سفر با قطار به استانبول باشید تا بهترین زمان سفر به استانبول را در آنجا سپری کنید هم احتمالا با عنوان بلیت چارتری روبه‌رو شده‌اید.

 

 

مقایسه بلیت چارتری با سیستمی

مقایسه بلیت چارتری با سیستمی

 


همانطور که از معنای واژه چارتر برداشت می‌شود، پرواز چارتر پروازی است اجاره‌ای، که از طریق کانال‌های همیشگی به فروش نمی‌رسد، بلکه شرکت اجاره‌کننده، به روش‌های مختلفی اقدام به فروش آن می‌نماید. در این سرویس، تمامی یک هواپیما و یا بخشی از صندلی‌های آن، جهت انتقال یک گروه. به‌عنوان مثال: اعضای یک تیم فوتبال همه‌ی صندلی‌های یکی از پرواز‌های خط هوایی ترکیش ایرلاینز را کرایه می‌کنند و یا یک گروه توریستی برای سفر یکی از پروازهای خط‌هوایی امارات به مقصد استانبول را در تاریخ موردنظرشان  به‌طور یک‌جا اجاره می‌‌کنند.

 

 

ترکیش ایرلاینز

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز

 

شرکت‌های علاقمند به این نوع خدمات معمولاً اپراتورهای تور، آژانس‌ها و یا شرکت‌های گردشگری هستند که برای ارائه بسته‌های سفر با قیمت‌های مناسب اقدام به اجاره صندلی‌های یک پرواز و یا حتی اتاق‌های یک هتل می‌کنند. البته این عنوان در هتل‌ها به عنوان گارانتی استفاده می‌شود .مهم‌ترین ویژگی بلیت‌های چارتر که همیشه باید مورد توجه باشد این است که در بیشتر موارد غیرقابل استرداد، کنسلی و یا تغییر در روز و ساعت هستند. مزیت آن هم این است که اگر امکان سفر در هر زمانی داشته باشید می‌توانید این بلیت‌ها را هم‌زمان با نزدیک‌شدن به ساعت پرواز، ارزان‌تر از نرخ اصلی بخرید.

 

 

بلیت چارتری

بلیت چارتری

 

البته واضح است که موضوعات مطرح شده در مورد پرواز چارتر است و نه هواپیمای چارتر. چرا که هواپیماهای چارتر، در بسیاری از موارد از لحاظ ابعاد کوچکتر هستند و کمتر از ۱۰ نفر مسافر را جابه‌جا می‌کنند. این هواپیماها با ارائه فضایی کاملا خصوصی به مراتب لوکس‌تر و راحت‌تر هستند و معمولاً از جانب شخصیت‌های مطرح در زمینه‌های مختلف، مخصوصاً تجاری و سیاسی، جهت تسریع و تسهیل روند پرواز، اجاره می‌شوند.

اما در مقابل چارتر، بلیت‌های سیستمی پیش‌بینی شده‌است؛ در واقع بلیت‌های منفردی هستند که شما می‌توانید روز و ساعت پرواز را در آن‌ها تغییر دهید و مثلا در بهترین زمان سفر به استانبول خریداری کنید. این بلیت‌ها به دلیل قابلیت تغییر زمان آن، از قیمت بالاتری برخوردار هستند و برخلاف بلیت‌های چارتر، بلیت‌های سیستمی قابلیت استرداد یا کنسلی هستند، بدین گونه که در صورت استرداد بخشی از هزینه بلیت به عنوان جریمه از مبلغ کل کم و مابقی آن به مسافر بازگردانده می‌شود.

 

 

بلیت سیستمی

بلیت سیستمی


میزان جریمه این بلیت‌ها ارتباط بسیار نزدیکی با زمان اعلام کنسلی از سوی مسافر و همچنین کلاس پروازی آن دارد، به‌صورتی‌که هرچه به تاریخ و ساعت پرواز نزدیک‌تر باشد، بر آن افزوده خواهد شد. هرچند قوانین شرکت‌های هواپیمایی مختلف نیز در تعیین میزان جریمه کنسلی بسیار تأثیرگذار خواهند بود. به طور مثال شرکت هواپیمایی ماهان چنانچه مسافری بلیت خود را، از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز (داخلی) تا ۳ ساعت مانده به پرواز، کنسل کند جریمه‌ای معادل ۳۰ درصد از مبلغ کل کم کرده، مابقی آن را به مسافر بازمی‌گرداند.

 

 

هواپیمایی ماهان

هواپیمایی ماهان

 

در بلیت‌های سیستمی برخلاف چارتری معمولا شما می‌توانید برای کودکان (۲ الی ۱۲ سال) بلیت را با تخفیف ۵۰ درصدی خریداری کنید. در صورتی که در فروش بلیت‌های چارتر این مساله مورد نظر نیست و قیمت هر صندلی محاسبه و به فروش می‌رسد.

دیدگاه‌ها

تصویر رضا

برخلاف توضيح شما نرخها كه چك ميكنم بليط چارتر دريك پرواز از سيستمي همون پرواز بيشتره و هرچه به تاريخ نزديكتر ميشويم يا تغيير نميكنه يا بيشتر ميشه،،،واقعا عجيبه

افزودن دیدگاه جدید