شرکت هواپیمایی اطلس جت

متن: 

شرکت هواپیمایی «اطلس جت» (Atlasjet) شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای است که در سال ۲۰۰۱ در استانبول ترکیه تاسیس شد. «اطلس جت» از مشهورترین ایرلاین‌های داخلی ترکیه محسوب می‌شود و از جمله شرکت‌هایی است که پروازهای ارزان‌قیمتی را به مقاصد مختلف ارائه می‌کند.

مقاصد پروازی اطلس‌جت

اطلس‌جت علاوه بر برقراری خط پروازی بین شهرهای مهم ترکیه، در چندین کشور دیگر از جمله ایران، پروازهای ارزان‌قیمت برقرار کرده است. در حال حاضر (دی ماه ۹۳) مقاصد بین‌المللی اطلس‌جت شامل تهران در ایران، اربیل و سلیمانیه در عراق، تفلیس در گرجستان، سیمفروپول در اوکراین، نیژنکامسک در روسیه، کیشیناو در مولداوی، شهر کویت در کویت، شارجه در امارات متحده عربی، جده در عربستان سعودی، میکونوس در یونان، نیکوزیا در قبرس و لندن در انگلستان می‌شوند.
دفتر اصلی اطلس‌جت در فرودگاه آتاتورک استانبول قرار دارد.
 

کلاس‌های پروازی اطلس‌جت

اکونومی پلاس: خریداران بلیط اکونومی پلاس می‌توانند علاوه بر ۲۰ کیلوگرم حق بار، هشت کیلوگرم در قالب کیف دستی حمل نمایند. همچنین این کابین شامل پذیرایی رایگان می‌شوند. فاصله بین صندلی‌ها در کابین اکونومی پلاس حدود ۷۷ سانتیمتر است. اطلس‌جت در تبلیغ این کلاس پروازی این چنین آورده است : امکانات درجه یک با قیمتی درجه سه!
بیزینس کلاس: اولویت در چک-این، تا سقف ۴۰ کیلوگرم بار مجاز (۳۰ کیلوگرم به همراه ۱۰ کیلوگرم بار اضافی) – پذیرایی رایگان (غذاهای گرم و سرد) - وسیله نقلیه خصوصی از ترمینال به هواپیما - ترانسفر رایگان
 

میزان بار مجاز هر مسافر در اطلس‌جت

همچون دیگر شرکت‌های هواپیمایی، اندازه ساک و یا چمدان نباید از ۲۵×۴۵×۵۶ سانتیمتر و وزن آن از هشت کیلوگرم فزونی یابد.
اطلس‌جت در مسیرهای متفاوت، به میزان متفاوتی حق حمل بار به مسافران خود می‌دهد. به طور مثال در پروازهای تهران میزان بار مجاز در کلاس اکونومی ۳۰ کیلوگرم و در کلاس بیزینس ۴۰ کیلوگرم می‌باشد.
 

ناوگان پروازی اطلس‌جت

تا فوریه ۲۰۱۴ ناوگان پروازی این شرکت شامل هواپیماهای زیر با متوسط عمر ۱۳.۲ سال می‌باشد:
۱ فروند ایرباس A319-100  در حال کار و ۴ فروند سفارش داده شده
۴ فروند ایرباس A320-200 در حال کار و ۱ فروند سفارش داده شده
۱۳ فروند ایرباس A321-200  در حال کار و ۲ فروند سفارش داده شده
۱۵ فروند Bombardier مدل CS300 سفارش داده شده
 

خدمات ویژه اطلس‌جت

از جمله مهم‌ترین خدماتی که اين شرکت هواپیمایی به مسافرین خود ارئه می‌دهد، سرويس اتوبوس رايگان (ترانسفر) است. مسافران می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت این شرکت، جدولی که مسیرهای مشمول این خدمت را معرفی می‌نماید، مشاهده نمایند. به علاوه، اين هواپیمایی در مسیر  پروازی خود خدمات غذایی و پذیرایی نیز دارد که در مقايسه با هواپیمایی‌های ديگر از نرخ مناسبی برخوردار است. از دیگر خدمات این هواپیمایی می‌توان به ارسال اس‌ام‌اس رایگان به مسافران در صورت هرگونه تأخیر در پرواز اشاره کرد.

 

تاریخچه اطلس‌جت

شرکت هواپیمایی اطلس جت در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۰۱ توسط شرکت "اوگر هلدینگ" (Öger Holdings) تأسیس شد و اولین پرواز خود را در۱  ژوئن ۲۰۰۱ آغاز کرد.
این شرکت کار خود را با بهره‌گیری از دو هواپیمای بوئینگ B-757-200 آغاز نمود و در سپتامبر ۲۰۰۱ سومین هواپیمای بوئینگ B-757-200 را به ناوگان خود افزود. در جولای ۲۰۰۳ تعداد هواپیمای خود را به چهار ناوگان رساند و در ۱۴ ژوئن سال ۲۰۰۴ مجوز حمل‌ونقل مسافر و کالا با استفاده از پروازهای چارتر و غير چارتر در مسيرهای داخلی و بين‌المللی را از سازمان هواپيمائی کشور ترکيه (SHGM) دريافت نمود و در تاريخ اول جولای سال ۲۰۰۴ پروازهای داخلی خود را آغاز نمود.
با توجه به توسعه چشم‌گیر صنعت هوانوردی و گردشگری در جهان، شرکت هواپیمایی اطلس‌جت با افزایش ۷۵ تا ۸۰ درصدی پروازهای داخلی و بین‌المللی خود توانست جایگاه خود را به عنوان عضوی از (IATA) و (IOSA) در مدت زمان کوتاهی ارتقا بخشد.
در سال ۲۰۰۴ گروه ETS چهل و پنج درصد از سهام این شرکت را به‌دست آورد و در سال ۲۰۰۶ با در اختیار قرار گرفتن ۴۵٪ از سهام شرکت «اوگر هلدینگ» ارزش سهام خود را به ۹۰٪ رساند.
در آگوست ۲۰۱۲ این شرکت قراردادی را با خطوط هوایی بین‌المللی «رایان ایر» امضا کرد تا امکان برقراری پروازهای زیارتی به شهرهایی مثل مدینه داشته باشد ولی در ژانویه ۲۰۱۳ این شرکت نتوانست مطالبات شرکت نام‌برده را ادا کند و این امر منجر به قطع همکاری این دو شرکت گردید.
 

باشگاه مسافران کثیرالسفر اطلس‌جت با نام JetMil

اطلس‌جت به اعضای خود، کارت‌های عضویت متفاوتی ازجمله Familiy ،Junior Club،Jetis ,Jetmil gift و ... ارائه می‌نماید که هریک دارای شرایط و امکانات متفاوتی است. با خرید هریک از برنامه‌های این شرکت امتیازاتی به اعضا داده شده، با توجه به مایل‌های طی شده، از پروازهای رایگان و یا با تخفیف بهره‌مند می‌شوند.
 

حوادث اطلس‌جت

در ۱۸ آگوست ۲۰۰۷، پرواز شماره ۱۰۱۱ اطلس‌جت از جزیره قبرس به استانبول، توسط دو مسافر این هواپیما لحظاتی پس از پرواز ربوده شد. این افراد که حامل مواد منفجره بوده و خود را اعضای القاعده معرفی کرده بودند خلبان هواپیما را وادار کردند تا به سمت تهران تغییر مسیر دهد. به دلیل اتمام سوخت هواپیما و فرود در فرودگاه آنتالیا در ساعت ۰۸:۱۵ به وقت محلی و با مداخله پلیس تمامی ۱۳۸ مسافر و پنج خدمه هواپیما سالم از هواپیما خارج شدند.

در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۷، پرواز شماره ۴۲۰۳ اطلس جت از استانبول به اسپارتا، هنگام نزدیک شدن به فرودگاه سلیمان دمیرل (Süleyman Demirel) اسپارتا سقوط کرد و تمامی ۵۰ نفر مسافر و ۷ خدمه آن جان باختند.

منابع و اطلاعات بیشتر: 

افزودن دیدگاه جدید